Eksplorasi di Tempat Beriklim Sejuk

Sebenarnya, dah banyak kali saya pergi bercuti dan membuat lawatan di tempat yang beriklim sejuk iaitu Cameron Highlands. Sewaktu saya di sekolah menengah saya dapat pergi 2 kali ke tempat ini iaitu semasa di tingkatan 4 dan tingkatan 5. Bayaran yang dikenakan oleh pihak sekolah juga murah dan sangat berpatutan. Tempat ini begitu terkenal dengan tanah yang subur di mana terdapat pelbagai jenis tanaman seperti sayur-sayuran, buah-buahan dan banyak lagi. Selain itu, pengunjung juga boleh mendapatkan teh yang asli di sini kerana ia ditanam dan diproses di tempat tersebut.

Tambahan pula, strawberi juga sangat terkenal kerana ia tidak dapat ditemui di tempat lain. Kebanyakan penduduk atau pengunjung makan strawberi dengan madu atau coklat kerana rasanya akan bertambah lazat. Pengunjung juga berpeluang untuk masuk ke ladang strawberi dan memetiknya sendiri. Walaupun dikenakan bayaran, pengalaman itu lebih bermakna berbanding perkara lain. Dulu Cameron Highland sangat sejuk tempatnya, tetapi sekarang tidak lagi kerana keadaan bumi yang panas. Walau bagaimanapun tempat ini masih ada tarikannya yang tersendiri.

Antara tempat-tempat menarik yang boleh dilawati adalah Taman Agroteknologi Mardi, Ladang The Bharat, Kea Farm, Pasar Malam Brinchang dan banyak lagi.

ch

Gambar di atas diambil sebelum kami keluar jalan-jalan dan ini semua gambar saya dan rakan-rakan sekelas iaitu 5 Science 1 (2009).

Leave a comment